Modern Aklın Dünyası ve Bunalımı
Arka Kapak Dergisi, Temmuz 2017
Modernleşmenin
toplumsal ve bireysel dünyalarda var ettiği çeşitli handikapları yanı sıra en
büyük etkisi zihin dünyamızı ters yüz etmesidir. Modernite ortaya çıkardığı
izm’ler ile geleneksel dünyayı tersine ve baş aşağı çevirmiştir. Bu sebepten
dolayı modernlik sanki bir din gibi sistematik bir örgü içerir. Moderniteyle
beraber kapitalizm, endüstriyalizm ve demokrasi de birbirinden bağımsız değil,
ortak bir değerler sisteminin ürünleridir.
Fransız Devrimi sonrasında özellikle Aydınlanmacıların çalışmalarıyla
gelişen ideolojiler, değerler sistemi olarak toplumları biçimlendirmeyle anlam
kazanmışlardır. İdeolojilerin ortak özelliği, toplumlar
için doğru olanı belirlemede akla olan mutlak inançlarıdır. Bu yüzden “Dünyevî
Aklın Buhranı”nda Alper Gürkan’ın, zihin dünyamızın tersyüz edilmişliğini
göstermeye rasyonalizm üzerinden odaklandığı görülür. Bilginin insan aklıyla tanımlanması
nedeniyle rasyonalizme verilen merkezi değer, evrenin açıklanmasında dinin
sunduğu anlam dünyasından uzaklaşmaya karşılık gelmektedir. Ancak insan ve
aklın merkezde bulunması sadece dinsel ve ahlaksal bir sapmaya yol açmaz. Aynı zamanda
geleneksel dünyada bütün olarak kavranan ekonomi, siyaset, aile, sanat gibi toplumsal
yapı ve kurumlar da faydacılıktan ötesini gözetmeyen bir anlayışla yeniden
oluşturulur. Özellikle bu kavramlar odağa alınarak bir çözümleme yapıldığı için
kitap “felsefe, kültür ve toplum” başlıklı üç ana bölüme ayrılmıştır.
İlk
bölümde “Rasyonalizm ve Modern Felsefe” konularına değinilir. Bu bölümde
bilgi, modern bakış açısının bilgiyi biçimlendirmesi, kontrol etmesi ve en
önemlisi de bilginin sekürleşmesi açıklanır. Varoluşun anlamının Tanrı’dan
uzaklaşıp insan odaklı ele alınmasının felsefi arkaplanı sunulur.
İkinci
bölümde ele alınan konuysa “Kültür ve Sanatın
Aklileştirmesi”dir. Kültür kavramı uygarlık ve medeniyetten ayrı gelişerek toplumların
yaşam alanları olan tarih, coğrafya içinde biçim kazanmıştır. Toplumların yaşam
tarzlarındaki ve sanatsal eğilimlerindeki yeniliklerle modernleşme kendini en
çok bu alanda hissettirir. Kültür kelimesi ile kolonyalizm kelimelerinin aynı
Latince kökten (colore) gelmiş olmaları, yazara göre aynı amaca hizmet ederek
dolaşıma girmeleriyle ilgilidir. Bir toplumsallaşma aracı olan kültüre, bugünkü
toplumun gidişatını anlamak için bakmamız zorunludur. Osmanlı Devleti’nin son
dönemlerinde benimsenen Batılılaşma düşüncesi bizi kültürel bir belirsizliğine
sürüklemiştir. “Batının tekniğini alalım, kültürünü almayalım” anlayışına
rağmen sosyal hayatta görülen durum, teknikle birlikte kültür aracılığıyla
içselleştirilmiştir. Avrupa uygarlığının tekniğini alınca kültürünü de içselleştirmiş
bir toplum meydana gelmiştir. Bugün de modern dünyayı biçimlendiren Batı kültürü
aklı ve bilgiyi olduğu gibi yerel kültürleri de biçimlendirmektedir. Bu anlamda
oluşturulan kültür, küreselleşme adı altında dayatılmakta, insanları ve
toplumları tek tip hale getirmeye çalışmaktadır. İnsan maddileşme/dünyevileşme
ile çepeçevre sarılmak istenmektedir.
Son bölümde ise “Modernlik, İdeoloji ve Toplum” konusu işlenmiştir. Burada işlenen
konu, genel hatları ile ideolojilerin toplum algısı ve toplumlara nasıl yön
verdiğidir. Modern toplumlarda birey doğuştan gelen haklarından ziyade,
edindiği statülerle ile yaşamda kendine yer bulur ve bunu devam ettirir. Bu
şekilde toplumsal dünyanın çalışma ve yaşama düzenine uyum sağlar. Ancak feodalizmde
de durum bundan çok farklı değildir. Kapitalizmden farklı
olarak insanlar doğuştan gelen bir statüye sahiptirler. Modern dünyanın
insan hak ve özgürlüklerinden söz ederek başladığı serüveninde geldiği noktada bu
kavramların safsataya dönüştükleri görülmüştür.
Sonuç
olarak Alper Gürkan'ın modernlikle bütünleşik gördüğü maddileşme ve
dünyevileşme, akıl ve bilgi sistemi üzerinden değerlendirilmektedir. Felsefe, kültür
ve toplumsal yaşam bu yönden iç içedir. “Dünyevi Aklın Buhranı”nın nihai
maksadı da bu sebeple maddi yaşama odaklanmış akılcılığın hizaya soktuğu zihinlere
bir sorgulama olanağı ve yol haritası sunmaktır diyebiliriz.
Yorumlar
Yorum Gönder